Erasmus + Split, Croația, 13-18 mai 2024
Colegiul Național ”Octavian Goga” Marghita – Încă un pas spre educația modernă prin programul Erasmus+
Caracteristica ce domină societatea contemporană pare a fi viteza cu care se schimbă tot ceea ce este definitoriu pentru om. Școala, prin excelență, este spațiul în care se pune în valoare tot ce ființa umană a realizat până acum, creând o structură cu un profund caracter statornic. Acest fapt duce la percepția că este rezistentă la schimbare. Preocupările celor care se află în interiorul sistemului educațional sunt, totuși, orientate și spre aspectele dinamice care pot accelera mecanismul de adaptare la cerințele noilor generații, prin schimbări inovative, pliate pe infrastructura social-intelectuală a lumii în care trăim. Elevii noștri de azi sunt cei care vor modela viitorul, astfel că noi, profesorii, suntem “provocați” să proiectăm pentru ei un sistem care să le permită să performeze.
Colegiul Național ”Octavian Goga” Marghita, prin efortul profesorilor, se pregătește să investească în viitorul elevilor săi. Una dintre acțiunile ce vizează îmbunătățirea capabilității de performanță și a condițiilor de succes școlar este proiectul de ACREDITARE ERASMUS + EDUCAȚIE ȘCOLARĂ cu numărul de referință KA120-SCH-DA3960B2. Una dintre mobilitățile din acest an școlar a fost adresată profesorilor și a constat în participarea la cursul ”School Visits-Exploring the Croatian Educational System and Cultural Heritage”, desfășurat în orașul Split, Croația, în perioada 13-18 mai 2024. Au participat domnul director prof. Pop Ioan Bogdan și doamna prof. Popescu Ileana. Cursul a fost oportunitatea de a cunoaște alte sisteme educaționale din UE și de a observa diferitele strategii de management școlar în context european.
Obiectivele urmărite au fost: obținerea unei experiențe profesionale în afara țării, împărtășirea cunoștințelor și experiențelor legate de educație în diferitele țări participante și găsirea unor soluții de management eficient la problemele comune, observarea sistemului croat de educație cu toate specificitățile lui, dezvoltarea abilităților de management eficient și colaborare interculturală.
Structural, cursul a fost organizat pe durata a 6 zile, timp în care au fost vizitate diferite tipuri de școli din Split și zona rurală adiacentă. Pe parcursul acestor vizite s-au făcut prezentări ale sistemului croat de educație și ale școlilor implicate punându-se accent pe gestionarea problemelor de integrare a copiilor cu nevoi speciale, a copiilor proveniți din medii defavorizate. S-au abordat de asemenea și problemele de multiculturalitate și diversitate, relația școlilor cu părinții și comunitățile de unde proveneau. Au fost generate discuții interesante care au pus în evidență, cum e și normal, diferențele dintre sistemele de educație ale participanților, dar, mai ales, punctele care ne unesc. Am observat că în ciuda unei mari diversități, participanții fiind din Germania, Belgia, Spania, Slovenia, Serbia, Polonia și România, problemele cu care se confruntă sistemele educaționale sunt la fel: criza învățării și a motivației elevilor, abandonul școlar, relația școală-familie, pregătirea profesorilor, statutul acestora, etc. Din fericire, au fost identificate și soluții care să atenueze impactul acestora și care vor fi implementate, ulterior, în școlile noastre. De asemenea, nu a fost neglijată componenta culturală prin realizarea unor vizite în zonele cu de o mare valoare istorică și culturală: Palatul Dioclițian, centrul istoric al orașului Trogir, insula Brac, Muzeul de Arheologie din Split.
Impactul acestui curs și al tuturor celorlalte mobilități desfășurate în cadrul programului Erasmus este scontat nu doar în prezent ci, mai ales, în viitor. Beneficiul unei astfel de strategii educationale de perspectivă este definit și de Spiru Haret, care afirma că “așa cum arată astăzi şcoala, va arăta mâine ţara.”
Colegiul Național ”Octavian Goga” Marghita, prin efortul profesorilor, se pregătește să investească în viitorul elevilor săi. Una dintre acțiunile ce vizează îmbunătățirea capabilității de performanță și a condițiilor de succes școlar este proiectul de ACREDITARE ERASMUS + EDUCAȚIE ȘCOLARĂ cu numărul de referință KA120-SCH-DA3960B2. Una dintre mobilitățile din acest an școlar a fost adresată profesorilor și a constat în participarea la cursul ”School Visits-Exploring the Croatian Educational System and Cultural Heritage”, desfășurat în orașul Split, Croația, în perioada 13-18 mai 2024. Au participat domnul director prof. Pop Ioan Bogdan și doamna prof. Popescu Ileana. Cursul a fost oportunitatea de a cunoaște alte sisteme educaționale din UE și de a observa diferitele strategii de management școlar în context european.
Obiectivele urmărite au fost: obținerea unei experiențe profesionale în afara țării, împărtășirea cunoștințelor și experiențelor legate de educație în diferitele țări participante și găsirea unor soluții de management eficient la problemele comune, observarea sistemului croat de educație cu toate specificitățile lui, dezvoltarea abilităților de management eficient și colaborare interculturală.
Structural, cursul a fost organizat pe durata a 6 zile, timp în care au fost vizitate diferite tipuri de școli din Split și zona rurală adiacentă. Pe parcursul acestor vizite s-au făcut prezentări ale sistemului croat de educație și ale școlilor implicate punându-se accent pe gestionarea problemelor de integrare a copiilor cu nevoi speciale, a copiilor proveniți din medii defavorizate. S-au abordat de asemenea și problemele de multiculturalitate și diversitate, relația școlilor cu părinții și comunitățile de unde proveneau. Au fost generate discuții interesante care au pus în evidență, cum e și normal, diferențele dintre sistemele de educație ale participanților, dar, mai ales, punctele care ne unesc. Am observat că în ciuda unei mari diversități, participanții fiind din Germania, Belgia, Spania, Slovenia, Serbia, Polonia și România, problemele cu care se confruntă sistemele educaționale sunt la fel: criza învățării și a motivației elevilor, abandonul școlar, relația școală-familie, pregătirea profesorilor, statutul acestora, etc. Din fericire, au fost identificate și soluții care să atenueze impactul acestora și care vor fi implementate, ulterior, în școlile noastre. De asemenea, nu a fost neglijată componenta culturală prin realizarea unor vizite în zonele cu de o mare valoare istorică și culturală: Palatul Dioclițian, centrul istoric al orașului Trogir, insula Brac, Muzeul de Arheologie din Split.
Impactul acestui curs și al tuturor celorlalte mobilități desfășurate în cadrul programului Erasmus este scontat nu doar în prezent ci, mai ales, în viitor. Beneficiul unei astfel de strategii educationale de perspectivă este definit și de Spiru Haret, care afirma că “așa cum arată astăzi şcoala, va arăta mâine ţara.”
Director pr.prof.dr. Ioan Bogdan POP
prof. Ileana POPESCU
TEACHER TRAINING COURSES IN SPLIT, CROATIA ”Collaboration, Teamwork & Teambuilding Create Stronger Bonds in your Classroom”
Experiența legată de mobilitatea Erasmus din Croația a fost una fabuloasă. Acolo am avut ocazia să cunoaștem profesori din diferite sisiteme de învățământ, putând astfel lua contact cu oameni cu experiențe vaste și diversificate, unde am putut discuta și schimba impresii despre activitățile noastre, succesele și eșecurile din viața profesională, despre probleme comune dar și de cele diferite, specifice anumitor zone sau țări, precum și despre abordarea lor din diferite perspective.
Am avut posibilitatea să cunoaștem cadre didactice din Spania, Franța, Portugalia, Germania, Austria, Finlanda, etc. chiar și din locații mai exotice precum Reunion Island. Interacțiunea a fost cu siguranță foarte diversificată, multiculturală. Sub indrumarea organizatorilor, unii dintre ei specializați în psihologie, prin tehnici specifice au reușit să creeze o atmosferă plăcută, implementând jocul de roluri, lucrul în echipă, etc. pentru a înțelege mai pragmatic cum aceste procedee te pot ajuta să treci cu succes peste anumite rețineri de natură psihologică, precum neîncrederea în sine, timiditatea, reticența din varii motive și altele. Activitățile au pus accent pe creativitate, interacțiune și colaborare, unele dintre ele petrecându-se în locuri inedite precum pădurea de la malul mării, ferma cu moară din munți, învâțând astfel să fim dinamici în acțiuni, și să privim lucrurile din mai multe perspective.
Diferențele culturale, preferințele participanților pentru desfășurarea cursurilor în diferite locații, preferințele fiecăruia pentru abordarea anumitor subiecte, etc. au antrenat cu sigurață capacitatea de empatizare a fiecăruia dintre noi. Am învățat de asemenea cât de deficitară poate fi comunicarea, atât inteționat cât și neintenționat, cum să fim atenți la știrile false care în căutarea senzaționalului, de multe ori deformează realitatea în mod voit. În acest sens am fost supuși unui experiment, prin care o întâmplare povestită din persoană în persoană, și-a schimbat foarte mult varianta originală. Pentru gestionarea eficientă a acestor fenomene, care sunt foarte răspândite la ora actuală în societate, una dintre cele mai eficiente metode este folosirea gândirii critice pentru a face diferența dintre realitate și opinie.
Multe dintre experiențele trăite sunt foarte asemănătoare cu cele întâlnite în activitatea profesională, fiind în foarte mare măsură legate de comunicare, astfel aplicarea unor tehnici care ajută la eficientizarea comunicării, încurajarea gândirii critice, a lucrului în echipă etc. pot înbunătăți gestionarea mai eficientă a claselor.
Am avut posibilitatea să cunoaștem cadre didactice din Spania, Franța, Portugalia, Germania, Austria, Finlanda, etc. chiar și din locații mai exotice precum Reunion Island. Interacțiunea a fost cu siguranță foarte diversificată, multiculturală. Sub indrumarea organizatorilor, unii dintre ei specializați în psihologie, prin tehnici specifice au reușit să creeze o atmosferă plăcută, implementând jocul de roluri, lucrul în echipă, etc. pentru a înțelege mai pragmatic cum aceste procedee te pot ajuta să treci cu succes peste anumite rețineri de natură psihologică, precum neîncrederea în sine, timiditatea, reticența din varii motive și altele. Activitățile au pus accent pe creativitate, interacțiune și colaborare, unele dintre ele petrecându-se în locuri inedite precum pădurea de la malul mării, ferma cu moară din munți, învâțând astfel să fim dinamici în acțiuni, și să privim lucrurile din mai multe perspective.
Diferențele culturale, preferințele participanților pentru desfășurarea cursurilor în diferite locații, preferințele fiecăruia pentru abordarea anumitor subiecte, etc. au antrenat cu sigurață capacitatea de empatizare a fiecăruia dintre noi. Am învățat de asemenea cât de deficitară poate fi comunicarea, atât inteționat cât și neintenționat, cum să fim atenți la știrile false care în căutarea senzaționalului, de multe ori deformează realitatea în mod voit. În acest sens am fost supuși unui experiment, prin care o întâmplare povestită din persoană în persoană, și-a schimbat foarte mult varianta originală. Pentru gestionarea eficientă a acestor fenomene, care sunt foarte răspândite la ora actuală în societate, una dintre cele mai eficiente metode este folosirea gândirii critice pentru a face diferența dintre realitate și opinie.
Multe dintre experiențele trăite sunt foarte asemănătoare cu cele întâlnite în activitatea profesională, fiind în foarte mare măsură legate de comunicare, astfel aplicarea unor tehnici care ajută la eficientizarea comunicării, încurajarea gândirii critice, a lucrului în echipă etc. pot înbunătăți gestionarea mai eficientă a claselor.